14

نرخ بهره آمریکا در ۵.۵۰٪ ثابت ماند؛ واکنش بیت کوین چه بود؟ + پوشش سخنرانی جروم پاول


نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) دقایقی پیش اعلام شد و انتظار می‌رود نرخ بهره در همان محدوده 5.50 تا 5.25 درصد بدون تغییر باقی بماند. قیمت بیت کوین که امروز به 56000 دلار کاهش یافته بود در پاسخ به 58000 دلار افزایش یافت.

به گزارش میهن بلاک چین، افزایش نرخ بهره در ایالات متحده از مارس 2022 (مارس 1400) آغاز شد و از آن زمان فدرال رزرو چندین بار این نرخ را افزایش داده است. با این حال، این نرخ از ژوئیه گذشته ثابت مانده است و به نظر می رسد تا زمانی که وضعیت اقتصادی آمریکا تثبیت نشود، در بالاترین حد خود در 23 سال گذشته ثابت باقی بماند.

فدرال رزرو بارها اعلام کرده است که تا زمانی که از کاهش پایدار و پایدار تورم به هدف 2 درصدی خود اطمینان نداشته باشد، نرخ بهره را کاهش نخواهد داد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز پیش از این در سخنرانی خود در یک مجمع سیاست گذاری با محوریت روابط اقتصادی بین ایالات متحده و کانادا خاطرنشان کرد که تورم امسال هیچ پیشرفتی در جهت بازگشت به هدف 2 درصدی نشان نداده است. سیاست های فعلی به قوت خود باقی خواهد ماند.

فدرال رزرو تصمیم گرفت تا نرخ های بهره را ثابت نگه دارد زیرا داده های تورم سه ماهه اول اقتصاد ایالات متحده بالاتر از حد انتظار بود. شاخص قیمت مصرف کننده مارس (CPI) که در ماه آوریل منتشر شد، نشان داد که تورم در دوره یک ساله به 3.5 درصد رسیده است که هنوز با هدف فدرال رزرو فاصله دارد.

در حال حاضر پیش بینی های مختلفی در خصوص زمان بندی احتمالی کاهش نرخ بهره انجام شده است. بر اساس گزارش CNN Business، جی پی مورگان و گلدمن ساکس، دو بانک بزرگ ایالات متحده، معتقدند که اولین کاهش احتمالاً در ماه جولای اتفاق می افتد، در حالی که بانک ولز فارگو) ممکن است نرخ بهره در ماه ژوئیه اتفاق بیفتد. سپتامبر. از سوی دیگر، بانک آمریکا انتظار کاهش نرخ بهره را حداقل تا دسامبر ندارد.

بر اساس داده های Fedwatch گروه CME، سرمایه گذاران وال استریت انتظار دارند نرخ بهره در سپتامبر 38.4 درصد کاهش یابد.

پیش بینی نرخ بهره شهریور ماه - منبع: CME Groupپیش بینی نرخ بهره شهریور ماه - منبع: CME Group
پیش بینی نرخ بهره شهریور ماه – منبع: CME Group

تا دقایقی دیگر کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آغاز می شود و وی به سوالات خبرنگاران درباره سیاست های بانک مرکزی در ماه های آینده پاسخ خواهد داد. نکات مهم سخنرانی جروم پاول که از ساعت 22 به وقت تهران آغاز می شود، در این مطلب به صورت زنده به روز می شود.

واکنش به بیت کوین چه بود؟

در پاسخ به نرخ بهره ثابت، بیت کوین در بازه زمانی 15 دقیقه شمع سبز ثبت کرد و از 57347 دلار به 58000 دلار رسید.

نمودار بیت کوین در چارچوب زمانی 15 دقیقه - منبع: TradingViewنمودار بیت کوین در چارچوب زمانی 15 دقیقه - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین در چارچوب زمانی 15 دقیقه – منبع: TradingView

در کنفرانس مطبوعاتی پاول چه گذشت؟

در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، نسبت به بالا ماندن تورم هشدار داد و گفت:

تورم همچنان بسیار بالاست. هیچ اطمینانی در مورد پیشرفت در کاهش تورم وجود ندارد و راه آینده نامشخص است.

پاول در سخنان خود با بیان اینکه بانک مرکزی بر بازار کار نظارت دارد، مسئولیت دوگانه بانک مرکزی را که شامل ثبات قیمت و حداکثر اشتغال است، برجسته کرد.

ما همچنین آماده ایم به تضعیف غیرمنتظره وضعیت بازار کار واکنش نشان دهیم.

بیانیه نرخ بهره فدرال رزرو نشان می دهد که بانک مرکزی همچنان خواهان اطمینان بیشتر در مورد کاهش پایدار تورم به هدف 2 درصدی خود است. پاول در این خصوص خاطرنشان کرد:

در سال جاری تاکنون، داده‌ها هنوز این اطمینان را به ما نمی‌دهند.

او اضافه کرد:

رسیدن به این سطح از امنیت ممکن است بیشتر از حد انتظار طول بکشد. ما حاضریم نرخ بهره را تا زمانی که مناسب باشد بالا نگه داریم.

در حالی که برخی از تحلیلگران پیش بینی کردند که فدرال رزرو در واکنش به بازگشت تورم دوباره نرخ بهره را افزایش خواهد داد، پاول استدلال کرد که بعید است این اتفاق بیفتد:

بعید می دانم تصمیم بعدی ما افزایش نرخ باشد. فکر می‌کنم احتمال این اتفاق کم است.

وی در پاسخ به این سوال که برای افزایش مجدد نرخ ها چه اتفاقی باید بیفتد، گفت:

من فکر می‌کنم باید شواهد محکمی ببینیم که سیاست‌های اقتصادی ما به اندازه کافی محدودکننده نیستند تا تورم را به هدف 2 درصد کاهش دهند. در حال حاضر چنین مدرکی وجود ندارد.

در آن کنفرانس، پاول بار دیگر تاکید کرد که تصمیم برای کاهش نرخ بهره به داده های اقتصاد کلان ایالات متحده بستگی دارد. با این حال، او خوش بینانه پیش بینی می کند که تورم در ماه های آینده کاهش یابد.

انتظار من این است که امسال شاهد کاهش تورم باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا