20

۷ راه حل برای تغییر رنگ مانیتور در ویندوز


وقتی از تغییر رنگ مانیتور صحبت می کنیم، منظورمان تغییر رنگ صفحه نمایش هر برند مانیتور یا صفحه نمایش لپ تاپ است. فرقی نمی کند از ویندوز استفاده می کنید یا مک! این ممکن است در هر سیستمی اتفاق بیفتد! این مشکل را می توان به سادگی با سفت کردن کابل پشت سیستم حل کرد، اما گاهی اوقات داستان به این سادگی نیست. در مرحله بعد، به نظر می رسد IT روی روش های ایمن برای حل مشکل تغییر رنگ مانیتور کار خواهد کرد.

منظورتان از تغییر رنگ مانیتور چه رنگ هایی است؟

به طور معمول، رنگ های زیر را می توان در گزارش هایی که چندین بار برای یک رنگ صفحه نمایش مشاهده شده است ذکر کرد:

  • قرمزی مانیتور
  • زرد شدن صفحه نمایش
  • صفحه سبز روی لپ تاپ یا مانیتور
  • صفحه نمایش صورتی می شود

در میان موارد ذکر شده، زردی معمولا شایع ترین مشکل گزارش شده است. ادامه این مقاله راه حل های لازم برای تنظیم رنگ نمایشگر را ارائه می دهد که می توانید برای هر مدل تغییر رنگ استفاده کنید. اما ما آن را به طور خاص برای تغییر رنگ زرد صفحه نوشتیم. هر رنگ غالبی که مانیتور شما در حال حاضر دارد (چه سبز، زرد، قرمز و غیره)، یکی از روش های زیر را روی آن اعمال کنید و نتیجه را بررسی کنید.

دلیل تغییر رنگ مانیتور یا لپ تاپ چیست؟

این ممکن است به هر دلیلی رخ دهد، اما دلایل اصلی این تغییر رنگ در مانیتور یا نمایشگر به شرح زیر است:

  1. معمولاً فعال کردن نور شب باعث می شود که رنگ زرد یا دو فام یا گاهی کم رنگ شود.
  2. کابل نمایشگر ضعیف است.
  3. خرابی درایور گرافیک
  4. سردرگمی تنظیمات رنگ نمایشگر

در زیر نحوه حل موارد فوق را توضیح می دهیم:

برای حل مشکل زرد شدن مانیتور، چراغ شب را غیرفعال کنید

چراغ شب این قابلیتی است که در فناوری امروزی در دستگاه های مختلف تلفن همراه یا سیستم های رومیزی و لپ تاپ ها تعبیه شده است. این عملکرد رنگ آبی را حذف می کند تا چشم ها دچار خستگی و آسیب نشوند و شما را برای یک خواب راحت شبانه آماده می کند. بسیاری از سیستم ها به طور خودکار در زمان های خاصی این ویژگی را فعال و غیرفعال می کنند.

البته هر زمان که بخواهید می توانید این قابلیت را به صورت دستی فعال یا غیرفعال کنید.

با این حال، گاهی اوقات فعال کردن این ویژگی می تواند رنگ مانیتور به خصوص زرد را تغییر دهد. اگر چنین است، باید آن را غیرفعال کنید. برای انجام این کار، بر روی دکمه “شروع” راست کلیک کرده و “تنظیمات” را انتخاب کنید.

 تغییر رنگ مانیتور تغییر رنگ مانیتور

سپس روی تب System در سمت چپ کلیک کنید و به تنظیمات Display در سمت راست بروید. اگر سوئیچ نور شب از قبل فعال است، آن را خاموش کنید.

اتصال کابل را از نظر شل بودن بررسی کنید

به اصطلاح به این مشخصه شلی کابل می گوییم که در بین مردم عادی هم شناخته شده است!

کابل نمایشگر سیگنال های ویدئویی را از کارت گرافیک به مانیتور منتقل می کند. این سیگنال ها بسته به نوع کابل و دستگاه های مورد استفاده می توانند آنالوگ یا دیجیتال باشند. اگر کابل در هر دو طرف محکم وصل نباشد، این می تواند منجر به کیفیت اتصال ضعیف شود که می تواند مشکلاتی مانند زرد شدن یا تغییر رنگ مانیتور به هر رنگ دیگر صفحه نمایش را ایجاد کند.

 تغییر رنگ نمایشگر و مانیتور تغییر رنگ نمایشگر و مانیتور

برای امنیت بیشتر، نکات زیر را در مورد کابل بررسی کنید:

  • کابل ویدئو را از مانیتور و کامپیوتر جدا کنید
  • گرد و غبار و اضافی را از کانکتورها پاک کنید.
  • مطمئن شوید که کابل را خشک کرده و سپس آن را به سیستم وصل کنید.
  • محفظه کابل را برای آسیب دیدگی بررسی کنید.
  • کابل نمایشگر را به دقت بررسی کنید تا علائم آسیب یا ساییدگی، مانند پین ها یا شاخه های خمیده، غلاف پاره یا بریده شده، یا نشانه هایی مبنی بر خم شدن شدید سیم وجود داشته باشد.

بهتر است یک کابل یدکی داشته باشید و با وصل کردن آن دوباره سیستم را بررسی کنید. اگر مشکل با کابل تعویض حل شد به این معنی است که مشکل از کابل اول است و مشکل تغییر رنگ مانیتور با یک بار تعویض به راحتی حل می شود.

تنظیمات مانیتور را بازنشانی کنید

مانیتورها معمولا دکمه های مختلفی دارند که ممکن است به طور تصادفی یا عمدی توسط شما لمس شود. اگر با فشار دادن این دکمه ها تنظیمات نمایشگر را به هم ریخته اید، پیکربندی اشتباه قطعا می تواند این مشکل را ایجاد کند.

در چنین شرایطی باید تنظیمات مانیتور را روی مقدار پیش فرض اولیه قرار دهید. البته ممکن است این تنظیمات بسته به برند مانیتور متفاوت باشد.

معمولاً باید یکی از دکمه های ناوبری را فشار دهید تا منوی تنظیمات باز شود. از آنجا، از فلش های ناوبری برای یافتن گزینه بازنشانی مانیتور به تنظیمات کارخانه استفاده کنید. به عنوان مثال، در مانیتور Dell، ممکن است این گزینه را در منوی تنظیمات پیشرفته پیدا کنید.

اگر نتوانستید این عملکرد را پیدا کنید، به وب سایت پشتیبانی محصول یا برند نمایشگر خود بروید و تنظیمات و آموزش های مرتبط را در آنجا جستجو کنید یا در نهایت با استفاده از بخش پشتیبانی، ایمیل و موارد مشابه، راه حلی را بخواهید.

مطمئن شوید که GPU به درستی وصل شده است

مانند کابل نمایشگر، یک GPU که به اسلات PCIe وصل نیست نیز می تواند بر دقت رنگ تأثیر بگذارد و باعث ایجاد رنگ زرد در صفحه شود. برای اطمینان از اینکه اینطور نیست، کیس کامپیوتر خود را باز کنید و GPU را با دقت از اسلات PCIe خارج کنید. سپس آن را محکم در شکاف قرار دهید. اگر صدای کلیکی شنیدید، GPU به درستی قرار گرفته است.

 تغییر رنگ نمایشگر و مانیتور تغییر رنگ نمایشگر و مانیتور

همچنین، اگر کانکتور برق GPU به طور شل وصل باشد، می تواند باعث برق ناقص و مشکلات نمایش شود. برای رد این موضوع، کانکتور را از GPU و PSU جدا کنید، شیار محل اتصال کانکتور برق را تمیز کنید و سپس کانکتور را دوباره وصل کنید.

توجه: تنظیمات و روش های شرح داده شده در این قسمت نیاز به آموزش اولیه و دانش سخت افزاری دارد. از طرفی در بسیاری از موارد بازکردن جعبه توسط کاربر باعث از بین رفتن گارانتی می شود. پس در این قسمت دقت کنید و همه جوانب را بسنجید و ترجیحا این کار را به عنوان آخرین راه حل و زیر نظر تکنسین مجرب انجام دهید.

آیا تغییر رنگ مانیتور برای برنامه های خاص فعال است؟

اگر رنگ مایل به زرد یا هر تغییر رنگ متمایز دیگری در مانیتور فقط هنگام استفاده از یک برنامه خاص رخ دهد، احتمالاً مشکل منحصر به آن برنامه است. چندین دلیل بالقوه برای در نظر گرفتن وجود دارد: ممکن است تنظیمات برنامه دارای نور شب یا ویژگی مشابهی باشد، نیازهای گرافیکی برنامه ممکن است از قدرت پردازش CPU یا GPU شما بیشتر باشد، یا ممکن است تنظیمات گرافیکی برنامه را اشتباه پیکربندی کرده باشید.

اگر از نرم افزار خاصی برای مدیریت پردازنده گرافیکی خود استفاده می کنید، مانند کنترل پنل NVIDIA، تنظیمات آن را بازنشانی کنید تا مطمئن شوید که تنظیمات خاصی در آن نرم افزار علت آن نیست.

بیشتر بخوانید: راه حل مشکل صفحه سیاه یوتیوب

مشکل صفحه صورتی را با تنظیم مجدد نمایه حل کنید

تغییر نمایه ICC پیش‌فرض ممکن است مشکل یا تغییر رنگ صفحه نمایش لپ‌تاپ را نیز برطرف کند. برای انجام این کار، روی دکمه “شروع” راست کلیک کرده و “تنظیمات” را انتخاب کنید. سپس به System > Display بروید. در این قسمت در قسمت تنظیمات مربوطه بر روی «نمایش پیشرفته» کلیک کنید. اگر چندین نمایشگر متصل دارید، مطمئن شوید که از منوی کشویی در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایشگر درست را انتخاب کرده اید.

 تغییر رنگ نمایشگر و مانیتور تغییر رنگ نمایشگر و مانیتور

سپس روی “Display Adapter Properties for Display 1 (یا 2)” کلیک کنید، به تب “Color Management” بروید و روی دکمه “Color Management” کلیک کنید.

 تغییر رنگ نمایشگر و مانیتور تغییر رنگ نمایشگر و مانیتور

در پنجره بعدی، صفحه نمایش صحیح را از منوی کشویی کنار دستگاه انتخاب کنید. سپس روی دکمه “افزودن” کلیک کنید، نمایه “sRGB” را از لیست پروفایل های ICC انتخاب کنید و روی “OK” کلیک کنید.

 تغییر رنگ مانیتور تغییر رنگ مانیتور

سپس نمایه جدید اضافه شده را انتخاب کنید و روی دکمه “تنظیم به عنوان نمایه پیش فرض” کلیک کنید. همه پنجره ها را ببندید، دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید و بررسی کنید که آیا مشکل زرد حل شده است یا خیر.

 تغییر رنگ مانیتور تغییر رنگ مانیتور

مشکل سبز درخشیدن مانیتور با تنظیم مجدد نمایشگر حل شد

اگر هیچ یک از راه حل های ذکر شده در بالا مشکل را حل نکرد، ممکن است لازم باشد رنگ نمایشگر را کالیبره کنید. کالیبراسیون صفحه نمایش شما را با استانداردهای رنگ مرجع شناخته شده تنظیم می کند، که می تواند به حذف بی نظمی های رنگ مانند زرد شدن کمک کند. برای کالیبره کردن نمایشگر، در جستجوی ویندوز “Color Management” را تایپ کنید و پنجره مدیریت رنگ را باز کنید.

 تغییر رنگ مانیتور تغییر رنگ مانیتور

سپس به تب “Advanced” بروید و روی دکمه “Display Calibration” کلیک کنید. برای کالیبره کردن نمایشگر، دستورالعمل های روی صفحه را در پنجره کالیبراسیون رنگ نمایشگر دنبال کنید.

اصلاح علت قرمز شدن صفحه نمایش مانیتور با نصب مجدد درایور گرافیک

درایورهای قدیمی یا خراب کارت گرافیک نیز می توانند باعث مشکلات غیرمنتظره گرافیک شوند. برای رد این احتمال، آنها را به روز کنید یا دوباره نصب کنید. آخرین درایورها را از وب سایت سازنده GPU خود دانلود کنید. اگر فایل در فرمت اجرایی است، آن را اجرا کنید و دستورالعمل های روی صفحه را برای نصب دنبال کنید.

اگر نیاز به نصب درایور به صورت دستی دارید، روی دکمه Start کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید. دسته «Display Adapters» را گسترش دهید، سپس روی درایور مناسب کلیک راست کرده و «Update Driver» را انتخاب کنید. “Browse my computer for drivers” را انتخاب کنید، فایل درایور دانلود شده را پیدا کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید تا به روز رسانی کامل شود.

 تغییر رنگ مانیتور تغییر رنگ مانیتور

به طور مشابه، مراحل ذکر شده در بالا را برای به روز رسانی درایورهای مانیتور خود دنبال کنید.

اگر به روز رسانی مشکل را برطرف نکرد، درایور را دوباره نصب کنید. روی درایور در Device Manager کلیک راست کرده و “Uninstall Device” را انتخاب کنید. سپس همان مراحل را دنبال کنید تا دوباره آن را از ابتدا نصب کنید.

اطلاعات بیشتر: چگونه آپدیت اندروید را به مرحله قبل برگردانیم

گاهی اوقات به دلیل نصب یک برنامه جدید یا به روز رسانی جدید، ممکن است سیستم شما با اختلالاتی مواجه شود که باعث تغییر رنگ می شود. اگر مشکل سخت افزاری نباشد، معمولاً پس از یک یا دو به روز رسانی، رنگ می تواند به حالت عادی برگردد. اما اگر فکر می کنید که این مشکل به محض نصب یک برنامه یا به روز رسانی خاص برای شما اتفاق افتاده است، به سادگی نرم افزار را حذف نصب کنید یا به روز رسانی را به نسخه قبلی برگردانید.

منبع راهنما:

سایت اینترنتی howtogeek

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا